I en rapport har Pwc gått igenom det sociala hållbarhetsarbetet hos 63 bygg- och fastighetsbolag samt fastighetsfonder. Resultatet visar att 85 procent av bolagen kopplar sin verksamhet till något av FN:s sociala globala mål. Dessutom har 71 procent av fastighetsaktörerna en uppförandekod.
Fastighetsbolagen ledande inom social hållbarhet
Hållbarhet
Fastighetsbranschen växlar upp arbetet med social hållbarhet, enligt en ny rapport från Pwc. Samtidigt finns risk för att räntor och konjunktur kan förhindra hållbarhetsarbetet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Sophie Nachemson-Ekwall är specialist på social hållbarhet inom Pwc Sverige och rapportförfattare. Enligt henne syns det på flera sätt att fastighetsbranschen kommit långt.
– Dels har allt fler förstått vikten av att ta fram sociala färdplaner, att hållbarhetsredovisa enligt CSRD och utveckla samarbeten för social nytta. Många har blivit bättre på att beskriva och strukturera deras hållbarhetsarbete, vilket är avgörande, säger hon.
Att en andel av fastighetsbolagen har en uppförandekod för hur man hanterar exempelvis korruption och brottslighet i leverantörskedjan är ett tecken på att branschen utvecklas i rätt riktning, menar Sophie Nachemson-Ekwall.
Andra året i rad
Förra året gjordes en liknande undersökning hos Pwc. Den största skillnaden mellan i fjol och idag är att fler aktörer redovisar i enlighet med FN:s sociala globala mål. Förra året var det 68 procent.
– Det är intressant att de globala målen fortsätter att styra. Men ännu mer intressant var att ett antal svarande lyfte fram partnerskap och samarbeten. Det betyder att branschen faktiskt ser sig själv som en relevant aktör, vilket innebär att det finns en stor möjlighet för utveckling. Där ser vi ett stort behov av en förflyttning i det svenska samhället, säger Sophie Nachemson-Ekwall.
Sociala färdplaner
Just termen ”sociala färdplaner” hörde Sophie Nachemson-Ekwall de svarande sällan nämna, men hon menar att deras svar tyder på att de i viss mån har sådana – om än utan vetskap.
– Många gör till exempel en social riskanalys. Vi upplever i korta drag att det pågår mycket i branschen. De som har social finansiering har kommit längre med att tydliggöra vad de gör.
Men det finns mycket kvar att göra, säger Sophie Nachemson-Ekwall.
– Vi har en utmaning i att mäta och följa upp, för det kostar pengar och tar tid! Man vill inte acceptera att det här behöver göras under en längre period, men man måste ha en validerar process för hur man jobbar med social hållbarhet.
Det finns också orosmoln som är tydligt länkade med den ekonomiska situation som hänger över branschen idag.
– Det är viktigt att bolagen förstår att de här delarna inte får hamna i skymundan, trots ekonomiska utmaningar som höga låneräntor och svårighet att höja hyror för boende. Social hållbarhet är här för att stanna och de bolag som är drivande i utvecklingen kommer att vara de långsiktiga vinnarna, avslutar Sophie Nachemson-Ekwall.
Fakta
7 steg till hållbarhet för fastighetsbolag
- Säkerställ att hygienkraven kring socialt ansvarstagande är på plats.
- Integrera arbete med en färdplan för social hållbarhet i fastighetsbolagets strategi.
- Avsätt resurser för förändringsteori och effektmätning.
- Påbörja tvärsektoriella samarbeten, strategiska partnerskap och platssamverkan, och gör dessa till integrerade delar av affärsstrategin.
- Sätt mål på både det sociala och finansiella värdeskapandet. Idag finns olika modeller som försöker koppla ihop sociala värden med finansiella.
- Koppla sociala indikatorer (KPI:er) till fastighetsbolagets finansiering. På så sätt ökar intresset från investerarna på obligationsmarknaden, fastighetsfonder och bankerna.
- Kommunicera och följ upp sociala insatser och validera av extern oberoende part. Det behövs för att sociala insatser ska vara trovärdiga och kunskap spridas till andra aktörer.
Källa: Social hållbarhet inom fastighetsbranschen 2023