nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Vässa rutinerna genom delaktighet

Hur skriver vi bra arbetsinstruktioner? Hur utbildar vi på bästa sätt? Hur får vi i gång ett effektivt förbättringsarbete? Tydlighet i rutiner och arbetssätt är viktigt, bästa effekten får man om alla är delaktiga i det arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Oskar Olofssons bok Bästa kända arbetssätt beskriver hur man tillsammans i organisationens arbetsgrupper utvecklar gemensamma standarder för viktiga arbetsmoment. Genom att göra alla medarbetare delaktiga i att utveckla och dokumentera ett bästa kända arbetssätt förbättras kvaliteten och effektiviteten i arbetet. Detta innebär en standardisering, men utan den detaljstyrning som ofta förknippas med begreppet.

Boken beskriver även hur chefers arbetstid kan planeras för att säkerställa att det viktigaste görs först och på rätt sätt – ett bästa kända arbetssätt för ledare.

Metodiken bygger på lokalt ägda arbetsinstruktioner, en genomtänkt upplärning på arbetsplatsen och coachande uppföljningar av ledare på alla nivåer. I boken finns även förklarande fallstudier från Saab Automotive, Kopparbergs Bryggeri, Scania och Wellspect.

Förlaget som boken är utgiven på är WCM Consulting.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Standarder skapar tillväxt

Användningen av standarder skapar tillväxt, framförallt inom tillverkningsindustrin. Det visar en nyligen genomförd nordisk studie.
– Vinsterna med att använda standarder överstiger kostnaderna, säger Thomas Idermark, vd för SIS, Swedish Standards Institute.

  • Annonskod Huvudspalten 4

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.