Inga kvalitetsvinster
Men forskarna hittar inga tecken på att internetbaserad rekrytering förbättrar kvaliteten på matchningen mellan arbetsgivare och arbetstagare. De rekryterades anställningstider och lönenivåer är jämförbara oavsett hur rekryteringen gått till.
– För arbetsgivarna borde det vara smidigare än någonsin att hitta rätt kompetens för en vakans genom att använda sig av webben. Den så kallade sökfriktionen är lägre, kommenterar Gerard J. van den Berg som är en av forskarna bakom rapporten.
Hittar inget samband
Studien visar också att arbetsgivare i områden med mer utbyggt internet, så kallat höghastighetsbredband, använder webben i större utsträckning för rekrytering.
– Vi förväntar oss att detta i sin tur ska leda till att anställningarna blir av bättre kvalitet. Om parterna passar varandra bättre borde det leda till att arbetstagaren är kvar längre på sin tjänst och genom att hen bidrar på ett bra sätt får en högre lön. Men vi hittar alltså inte det, säger Gerard J. van den Berg.
Fler irrelevanta ansökningar
Visserligen ökar mängden ansökningar till lediga jobb vid webbrekrytering. Arbetsgivare som använder internetrekrytering får ungefär fyra gånger så många ansökningar jämfört med en traditionell rekrytering.
– Tyvärr ökar framförallt ansökningar från personer som inte har de rätta kvalifikationerna. Mängden irrelevanta ansökningar kanske kan förklara att en del av de goda effekter som vi förväntat oss uteblir, säger Gerard J. van den Berg.
publicerad 30 augusti 2021