Inga produkter i varukorgen.
Premium
Förbättringsarbete
Utbildnings-tv
Event
Kvalitetsvård
Prenumerera
Premium
Event
Kvalitetsvård
E-tidning
Event
Prenumerera
Annonsera
Kontakt
GDPR och cookies
Karriär
Kunskapsmaterial
Partnermedia
Produkter från Pauser Media
Tjänsteföretag
System
Tjänstekvalitet: Metodguide för systematisk kvalitetsutveckling
Tjänstekvalitet är nyckeln till nöjda kunder och långsiktig framgång. Genom att implementera fem beprövade metoder kan organisationer systematiskt förbättra sina tjänster, överträffa kundernas förväntningar och bygga starka, lojala kundrelationer.
3 september
Premium
Besiktning
Konkurrens ökar chansen att få bilen godkänd
Konkurrens i all ära – men konkurrens kan också ge upphov till både oväntade och oönskade sidoeffekter. En färsk avhandling visar att chansen att få bilen godkänd är högre i områden med många besiktningsstationer.
17 juni 2022
Immaterialrätt
Mindre krångel med enhetligt patentsystem
24 länder inom EU har kommit överens om ett enhetligt patentsystem. Systemet spar tid, pengar och minskar krånglet för den som vill ha ett patent som gäller i ett stort antal europeiska länder.
26 januari 2022
Kundnöjdhet
Snabbt och enkelt viktigt för bredbandskunderna
Att bredbands- och tv-tjänsterna fungerar som de ska har blivit en självklarhet. Den stora utmaningen för operatörerna är att upprätthålla kundnöjdheten när det uppstår problem. Kunderna, inte minst på företagsmarknaden, ger operatörerna ändå ett bra betyg, enligt en färsk kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex.
25 oktober 2021
Företagande
Därför slår nyföretagandet rekord under pandemin
Företagande
Många som drömt om att starta eget har gjort slag i saken under pandemin. Under årets första nio månader startades rekordmånga nya företag. Men så är också egenföretagarna i många fall lyckligare än andra, visar en undersökning.
13 oktober 2021
Premium
Ackreditering
Swedac öppnar för fördjupad tillsyn inom bilbesiktningen
Den omreglering av bilbesiktningen som genomfördes för drygt tio år sedan har inte i alla delar nått sina syften, enligt en rapport från Riksrevisionen. Swedac, som har en viktig roll för att kvalitetssäkra verksamheten, planerar nu för fortsatt förbättringsarbete med bland annat fördjupad tillsyn.
10 maj 2021
Företagande
Nytt rekord för nyföretagandet
Trots att pandemin slagit hårt mot svensk ekonomi startar svenskarna egna företag som aldrig förr. Under första kvartalet slogs nytt rekord i nyföretagandet. Några delar av landet sticker särskilt ut.
9 april 2021
Starta eget
Rekordmånga nyföretagare trots global pandemi
Trots pandemin blev 2020 ett rekordår för nyföretagande. Drömmen om att starta eget är också fortsatt stark bland svenskarna. Mer än varannan i åldersgruppen 18 – 29 år vill bli företagare, enligt en Sifoundersökning.
20 januari 2021
Premium
Förbättringsarbete
Nytt perspektiv på tågens punktlighet
Förbättringsarbete
Trots att fler än nio av tio persontåg är i tid upplever resenärerna att punktligheten är betydligt sämre. Nu har Transportstyrelsen tillsammans med KTH vänt på perspektivet och visar att det är skillnad på faktisk punktlighet och resenärernas upplevda punktlighet.
25 november 2020
Kundnöjdhet
Så nöjda är hund- och kattägarna med sina försäkringsbolag
Kundnöjdhet
Svenskarnas intresse för att skaffa hund eller katt har ökat under pandemin. En färsk undersökning från SKI visar också att hund- och kattägare överlag är riktigt nöjda försäkringstagare.
17 november 2020
Kundnöjdhet
Pandemin pressar försäkringsbranschen
Den pågående pandemin pressar försäkringsbranschen. Kundnöjdheten är visserligen fortfarande hög, men den senaste studien från SKI signalerar ett trendbrott nedåt till följd av förändrade krav och förväntningar.
10 november 2020
Kundnöjdhet
Kundnöjdheten dalar inom telekombranschen
Efter flera års uppgång dalar kundnöjdheten inom telekombranschen. Tidigare har god service varit en framgångsfaktor, medan det nu är service i kombination med funktion som spelar roll, visar en färsk kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex.
12 oktober 2020
«
Äldre artiklar
Veckans
mest lästa
1.
Ledarskap
Insikter från en före detta multitaskare – ”Lätt att säga att man ska prioritera, men hur gör man?”
2.
Självledarskap
Självledarskap är ingen genväg – det är ett ansvar som börjar högst upp
3.
Förbättringsrbete
Från risk till möjlighet – så använder du SWOT som verktyg för utveckling
4.
Förbättringsarbete
Så skiljer du på förbättring och förändring: ”Förändring kräver ingen kunskap”
Annons
Sponsrat av
Diploma Utbildning
Webbutbildning: Framtidens plattform för lärande
Kunskapsmaterial
NICE
Få de 10 bästa CX-trenderna för 2025
Genesys
Kundupplevelse i AI-eran
Genesys
Sju steg mot ökad kundlojalitet
Visa alla
Utbildnings-tv
Premium
UTBILDNINGS-TV
Tv: ”Snabbrörlighet betyder inte att vi ska vara hafsiga”
10 juli
Premium
UTBILDNINGS-TV
Tv: ”Syftet är vår fyrbåk i snabbrörliga organisationer”
3 juli
Premium
UTBILDNINGS-TV
Tv: ”Medarbetarna gör inte som du säger, de gör som du gör”
12 juni
Annons
Sponsrat av
Kvalitetsmagasinet
6 anledningar till att välja native-annonsering
Kvalitetsmagasinet Premium
Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.
Prenumerera
Logga in
Krönika
Till avdelningen
Krönika
Iso 9001:2026 – Från papperstiger till levande system
2 september
KRÖNIKA
Ni bryter redan mot Iso 9001 utan att veta om det
6 augusti
Premium
Krönika
När rutiner bara finns på papper – ett säkerhetsproblem i praktiken
8 juli
Krönika
Ansvar – att ha eller att ta
23 juni
Det senaste
Premium
Vård
IVO kritiserar Milleniumhaveriet
10 timmar sedan
Premium
Sjukvård
Regionen som gick från osunt beroende till ett blomstrande ekosystem
12 timmar sedan
Premium
Granskning
Polisens kvalitets flopp – ”otydlig styrning”
15 timmar sedan
Premium
Standarder
De är vinnare av Standardiseringspriset 2025
16 timmar sedan
Premium
Lean
Rå på problemen utanför din kontroll – LKAB:s strategi
17 timmar sedan
Premium
Skola
Skolorna i glesbyggden: ”Mer pengar på kvadratmeter än kvalitet”
21 oktober
Premium
Verksamhetsutveckling
Här är ”Årets Organisation” – har ökat sin insamling med 895 procent
21 oktober
Premium
Kultur
Så utvecklar Trustpilot med tillit som konkurrensfördel
21 oktober
Premium
Vård
IVO kritiserar Milleniumhaveriet
10 timmar sedan
Premium
Sjukvård
Regionen som gick från osunt beroende till ett blomstrande ekosystem
12 timmar sedan
Premium
Granskning
Polisens kvalitets flopp – ”otydlig styrning”
15 timmar sedan
Premium
Standarder
De är vinnare av Standardiseringspriset 2025
16 timmar sedan
Premium
Lean
Rå på problemen utanför din kontroll – LKAB:s strategi
17 timmar sedan
Premium
Skola
Skolorna i glesbyggden: ”Mer pengar på kvadratmeter än kvalitet”
21 oktober
Premium
Verksamhetsutveckling
Här är ”Årets Organisation” – har ökat sin insamling med 895 procent
21 oktober
Premium
Kultur
Så utvecklar Trustpilot med tillit som konkurrensfördel
21 oktober