Inga produkter i varukorgen.
Premium
Förbättringsarbete
Kvalitetsprofilen
Kvalitetsvård
Event
Prenumerera
Event: KM Fokus 2024
Premium
Kvalitetsprofilen
E-tidning
Prenumerera
Kvalitetsvård
Event
Annonsera
Kontakt
Kundtjänst
GDPR och cookies
Karriär
Kunskapsmaterial
Partnermedia
Produkter från Pauser Media
Exempel
Bristande kvalitet höll på att sänka Doro
Stora kvalitetsproblem, missnöjda kunder och en försäljning i fritt fall var verkligheten för Doro 2001. Ett massivt kvalitetsarbete drogs igång för att rädda företaget och idag ställer man mycket höga krav på att produkterna ska hålla hög kvalitet.
10 mars 2005
Lokaluthyrning med kvalitet
Knepet för att nå framgång är att arbeta med olika kvalitetsmodeller beroende på situation och behov. Det menar Thomas Fuchs, kvalitetsmedveten vd för fastighetsbolaget A4 Vasallen AB i Östersund som bland annat fått Kvalitetsutmärkelsen i Jämtland.
16 september 2003
SAS satsar på tidiga åtgärder
SAS har satsat på ett projekt för att hitta nya sätt att förebygga hälsoproblem bland medarbetarna. En kartläggning visade att kostnaderna för den sjuka personalen var nio miljoner per år, men genom att tidigt sätta in rehabilitering får man medarbetare som mår bättre samtidigt som SAS tjänar pengar.
14 december 2001
Stress går att förebygga
Chefer som gick in i väggen och stressade medarbetare som kände stor trötthet efter jobbet. Det fick Ericsson att satsa på ett eget stressförebyggande program. Med ledningens stöd startades ett projekt för att hjälpa personalen att hitta en balans mellan arbetsliv och privatliv.
14 december 2001
Kreativa frizoner på jobbet
För att vara kreativ behöver man både avskildhet och stimulans. Men det är något som ofta saknas på arbetsplatser. På Interactive Insitute i Umeå har man därför byggt ett interaktivt tält, som genom stimulans och avslappning ska öka kreativiteten.
26 oktober 2001
Etniskt blandade grupper ökar produktiviteten
På Albany International i Halmstad är de arbetsgrupper som har flest nationaliteter och kulturer utan tvekan mer produktiva än de övriga. Därför har man velat införa deras arbetssätt i fler grupper. Men att få gehör hos ledningen har varit svårt.
26 oktober 2001
”Rinkebysvängen har utvecklats jättebra”
Micheline Bahy, 23 år från Syrien, har haft sin dotter Rita, snart fyra år, i en av Rinkebysvängens barngrupper i två år. Hur har då hon uppfattat förskolans utveckling?
26 oktober 2001
Bonuslöner ökar produktion
När Huddinge sjukhus införde bonuslöner var målet ökad produktivitet och minskad personalomsättning. Under den första sju månaderna har satsningen gett nästan full utdelning och antalet operationer ökat med drygt tio procent.
22 maj 2001
Garanterat kul på jobbet
Konsultföretaget HIQ Data AB har skapat en ”kul på jobbet-garanti”. Det innebär att de anställdas trivsel på arbetsplatsen ska befrämjas. Var och ens kompetens ska ges möjlighet att utvecklas och kunskaper ska kunna vidareförmedlas på ett sådant sätt att de för andra kan bli en del i en personlig kompetenshöjning.
22 maj 2001
Kvarnhöjden – ingen vanlig skola
På Kvarnhöjden får barn med särskilda behov hjälp. För tre år sedan började personalen där arbeta aktivt med kvalitetsutveckling. Det har varit ett tidskrävande och ibland svårt projekt. Men enligt lärare och verksamhetsutvecklare Karoline Sjölander var det värt all möda. – Vi har fått bättre struktur på verksamheten.
2 april 2001
Uppvakta kunden med rätt kunskap
På en hårt konkurrensutsatt marknad är det speciellt viktigt att jobba med kundrelationer. Ulrika Almefors, marknadschef på internetmäklarfirman Nordnet, berättade på konferensen Vinnande Ledarskap om hur de gjort för att utveckla sina kundkontakter.
2 april 2001
Exempel
Pionjärer i Bohuslän
Intergate erhöll i höstas kvalitets- och miljöledningsintyget FR2000. Förutom att ett systematiskt kvalitetsarbete underlättar den dagliga verksamheten har de redan märkt att intyget är en fördel i kontakten med kunder.
15 februari 2001
Månadens fråga
Har ni tvärfunktionella team inom er organisation?
Ja
Nej
Vet ej
Det är på gång!
Visa resultat
Veckans
mest
lästa
1.
Mötet
Esbjörn Johansson – högsta saldot på emotionella bankkontot
2.
Standard
Standarden som är ”heliga graalen” för digitaliseringen
3.
Offentlig sektor
Kvalitetskommunen Höganäs – allt började med en snöslunga
4.
Kundnöjdhet
Klagomål är gåvor – Så återställer du kundens förtroende
5.
Digitalisering
Därför kan digitala möten få dig att prestera sämre
Kvalitetsprofilen
Årets Kvalitetsprofil
Här är vinnaren av Årets Kvalitetsprofil 2023
24 oktober
Årets Kvalitetsprofil
Finalisten: ”Mer balans mellan resurs och uppgift”
6 oktober
Årets Kvalitetsprofil
Finalisten: ”Hoppas att tråden mellan kvalitet och hållbarhet stärks”
5 oktober
Annons
Sponsrat av
Diploma Utbildning
Diploma Utbildning – Störst i landet på Onlineutbildningar
Kunskapsmaterial
Genesys
Guiden för kontaktcentret 2023
Genesys
Bygg ett bättre affärscase för att trensformera er kundservice-strategi
Genesys
Nå långsiktig framgång genom att fokusera på empati
Visa alla
Profilen
Premium
Förbättringsledning
Wibax kvalitetschef: ”Vi kan inte ta allt så personligt”
14 juni
Premium
Kvalitetsprofilen
Profilen: ”Kvalitetsarbetet måste genomsyra alla led”
19 maj
Premium
Kvalitetsprofilen
Mehzabeen Kamruddin: Att se alla anställda skapar delaktighet
31 mars
Annons
Sponsrat av
AM System
Log Max skördar framgångar i världen
Kvalitetsmagasinet Premium
Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.
Prenumerera
Logga in
Blogg
Till avdelningen
Premium
Krönika
Fortsatt brist på kundorientering
15 november
Premium
Blogg
Lean kräver rätt förutsättningar
11 oktober
Lean
Lean – så mycket mer än bara verktyg
11 augusti
Blogg
Coachning får inte glömmas bort under förbättringsresan
17 mars
Debatt
Till avdelningen
Premium
Offentlig sektor
”Sjukvården har en inneboende förändringsovilja”
8 december 2022
Debatt
Använd ”transformation” på tydligare sätt
30 juni 2022
Debatt
Dags att situationsanpassa organisation och arbetssätt?
27 juni 2022
Debatt
Låt inte geografi begränsa dataanalysen i vården
20 juni 2022
Krönika
Till avdelningen
Premium
Krönika
Lars Sörqvist: "Långsiktighet vinner i längden"
17 november
Premium
Krönika
Hjärnan och Lean – Perfekt matchning eller komplicerad relation?
4 september
Premium
Modeller
Ingemar räknar: "Gör som Pinocchios farsa!"
29 augusti
Premium
Krönika
Lars Sörqvist: "AI är inte ett mål utan ett medel att bli bättre"
25 augusti
Det senaste
Kvalitetskalendern
Lucka 3: Lär av misstag
15 timmar sedan
Kvalitetskalendern
Lucka 2: Värdet av systematik
2 december
Premium
Modell
Modell: Så minskar du stress på jobbet
1 december
Standarder
Sis klargör – då får du ta från chokladaskens undre lager
1 december
Tv
Se webbinaret med eftersnacket från KM Live här
1 december
Kvalitetskalendern
Lucka 1: Intern kontroll
1 december
Upphandling
Färre lämnar anbud i offentliga upphandlingar
30 november
Digitalisering
Nytt projekt ska digitalisera industrin
30 november
Kvalitetskalendern
Lucka 3: Lär av misstag
15 timmar sedan
Kvalitetskalendern
Lucka 2: Värdet av systematik
2 december
Premium
Modell
Modell: Så minskar du stress på jobbet
1 december
Standarder
Sis klargör – då får du ta från chokladaskens undre lager
1 december
Tv
Se webbinaret med eftersnacket från KM Live här
1 december
Kvalitetskalendern
Lucka 1: Intern kontroll
1 december
Upphandling
Färre lämnar anbud i offentliga upphandlingar
30 november
Digitalisering
Nytt projekt ska digitalisera industrin
30 november