2. Uppmuntra medarbetare att säga sanningen
Det är ofta svårt för medarbetare på lägre organisatorisk nivå att våga framföra obehagliga sanningar till chefer på högre nivåer. Detta är dock vad cheferna behöver höra eftersom medarbetare på lägre nivåer sitter inne med information som chefer på hög nivå inte har. Se därför till att skapa förutsättningar för att medarbetare ska våga vara modiga och framföra nödvändig information.
3. Belöna sanningssägare och motvallskäringar
En organisation kan aldrig bli innovativ och effektiv om inte de rätta förhållandena om tillståndet i organisationen kommer fram. Det gäller därför att identifiera medarbetare som vågar berätta om hur verksamheten egentligen fungerar och tacka alla dem som framför ärlig kritik.
4. Träna på att genomföra svåra och obehagliga samtal
Lär dig att framföra obehaglig eller känslig information på ett sådant sätt så att du inte sårar berörda människor eller gör dem passiva.
5. Sök information från många källor
Det är bättre att lyssna på många informationskällor, till exempel kunder, medarbetare, leverantörer, aktieägare och kritiker än att bara lyssna på några få nära medarbetare, som ofta har en begränsad kunskap om hur verksamheten fungerar.
6. Erkänn misstag
Om du föregår med gott exempel och öppet erkänner dina misstag fungerar det som en modell för andra i organisationen att göra detsamma.