AI-hallucinationer kallas det, när en AI-modell genererar felaktig eller påhittad information som låter trovärdig trots att den saknar grund i verkligheten. Detta betraktas normalt som en av AI:s stora svagheter – ett exempel är när Air Canada tidigare i år tvingades betala en kund som fått felaktig information av flygbolagets chatbot.
Så kan AI-hallisar bidra till innovation
Innovation
AI-hallucinationer är inte bara en bugg i systemet. De kan också leda till nya idéer och affärsmöjligheter. Genom att träna AI med varierad information kan företag förbättra produkter och kundupplevelser.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Men det finns faktiskt ett användningsområde för dessa hallucinationer som också kan ge affärsnytta. När AI:n genererar oväntade svar, skapar den inte bara brus utan ibland också nya perspektiv som kan ge inspiration till nya affärslösningar.
– En AI som föreslår produktegenskaper kan exempelvis ’råka’ ge ett innovativt förslag som ni tidigare inte hade tänkt på. På sätt och vis blir AI en del av teamet som bidrar med idéer som ni tar vidare och förbättrar, säger Marko Aalto, AI-strateg på design- och teknikföretaget Reaktor.
I kundtjänst kan till exempel små, mänskligt liknande avvikelser faktiskt förbättra kundupplevelsen och skapa en mer personlig interaktion. Om du tränar en AI med information från fler olika områden än bara dess huvudsakliga användningsområde, kommer AI:n att bli bättre på att lösa problem, menar Marko Aalto.
– Genom att övervaka och styra dessa system kan vi fånga upp de oväntade idéerna och förvandla dem till riktiga affärs- och innovationsmöjligheter, säger han.