Så lyckas du med medarbetarundersökningen

Arbetsmiljö Alla vill ha engagerade medarbetare, och ett sätt att mäta engagemanget är att göra en medarbetarundersökning. Här är expertens bästa tips för hur du får ut det mesta av den.

Så lyckas du med medarbetarundersökningen
Foto: Adobe Stock

Tips

5 steg för en lyckad medarbetarundersökning

  1. Använd ett verktyg som är kopplat till din plattform.
  2. Hitta en regelbundenhet i dina utskick.
  3. Ställ olika frågor vid olika utskick.
  4. Följ upp resultatet så snabbt som möjligt.
  5. Gör det så enkelt som möjligt.

Överallt när det talas det om ledarskap och framgångsrika företag riktas det numera fokus på medarbetarengagemanget – hur man stärker det och hur mycket man tjänar på nöjda och glada anställda som trivs med sitt jobb. Men för att veta vilka åtgärder som behöver göras för att öka engagemanget kan det vara bra att göra en kartläggning och stämma av läget. Maria Duni är Nordenchef på det tyska HR-mjukvaruföretaget Personio och något av en expert på medarbetarundersökningar.

– Att genomföra medarbetarundersökningar på rätt sätt kan ge dig flera viktiga insikter om din personal och om ni som företag är på rätt väg, säger hon i ett pressmeddelande. 

Vad är syftet?

För det första handlar det om att ha klart för sig vad poängen med undersökningen är. Vad vill ni få för resultat? Det påverkar vilka frågor som bör ställas. 

– Det kan handla om hur de mår, deras engagemang och välmående, eller hur chefen och ledningen behöver utvecklas, säger Maria Duni.

Tänk också på att formulera frågorna så enkelt som möjligt så att de inte kan missuppfattas. Och ställ de viktigaste frågorna först.

Hur ofta? 

Frekvensen beror på syftet. Det är vanligt att skicka ut en större medarbetarundersökning en gång per år, men Maria Duni rekommenderar flera. En till två stora kan kompletteras med några mindre med mer specifika eller tematiska frågeställningar.

Återkoppla! 

Om svaren inte leder till någon förändring är det svårt för medarbetarna att se något syfte med undersökningarna. Var tydlig med hur resultatet följs upp och prata om det med dina anställda. 

– Oavsett hur ofta mätningarna görs är det viktigt att ha cheferna med sig. Datan kan hjälpa cheferna att utveckla såväl sina team som sitt ledarskap. Även om undersökningar är ett användbart och viktigt verktyg är det viktigt att inte glömma bort det personliga mötet och samtalet för att fånga upp hur dina anställda faktiskt mår, avslutar Maria Duni.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste