nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Provocerande och peppande för ledare i skolan

Lina Axelsson Kihlblom presenterar i sin nya bok Våga leda skolan ett helt nytt tankesätt och en egen metod för hur man kan förändra skolan för att höja resultaten.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Skolan behöver utveckla sin förmåga att organisera utifrån de specifika utmaningarna den står inför. För att lyckas med det krävs metoder som bland annat lyfter fram prognoser hos alla elever, resultatprogression och ett ledarskap som vågar leda skolan mot framtiden.

Hon menar att prognoser kan användas på ett helt annat sätt än idag, då prognoserna som görs i början av höstterminen används för att uppskatta måluppfyllelsen i slutet av läsåret med bibehållen organisation. Istället bör de användas för att kunna införa de nödvändiga förändringar som krävs för att eleverna ska kunna nå sina målsättningar.

Lina Axelsson Kihlblom vill med sin bok visa nya vägar som ger konkreta resultat redan inom ett läsår. Hennes metod bygger på att våga införa radikala organisatoriska och schemabrytande åtgärder och noggrann uppföljning. I boken beskriver hon konkret hur skolledningen kan stötta lärare i åtgärder för grupper som har svårigheter i undervisningen.

Gothia Fortbildning är förlaget.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.