För att få sätta märket på sina produkter krävs en certifiering som bygger på utvärdering av både produkten och företaget.
Bland annat ska företaget vara registrerat i Europa, uppvisa ett positivt affärsresultat, ha nödvändiga licenser och tillstånd på plats, uppfylla hälso-, miljö- och säkerhetskrav, inte vara inblandade i några rättsprocesser samt ha infört ett ledningssystem.
För produkten gäller att den ska ha funnits på marknaden i minst tre år, att minst 60 procent av produktion eller sammansättning sker i Europa, att produktintäkterna kommer från minst tre kunder samt att den är patent- eller varumärkesskyddad.
– I länder som Kina och Indien, men även USA, händer så mycket. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen betonade i sitt linjetal häromåret vikten av att även sätta Europa på kartan. Det här är ett steg i den riktningen, säger Ulf Gustavsson, generalsekreterare för EOQ.
Ett dussintal företag har hittills certifierats för EQTM, bland annat Bosch i Portugal.
– Något svenskt företag är ännu inte certifierat. Men vi jobbar på det, förklarar Ulf Gustavsson.