Så kan AI lösa bemannings- och demografiutmaningar inom Socialtjänsten

AI Socialtjänstens arbete ska stärkas med hjälp av AI, genom allt ifrån automatiserad schemaläggning till att optimera kompetensanvändning. Kalmar har i dagarna startat den nya satsningen, och Kvalitetsmagasinet har djupdykt i deras förväntningar och utmaningar.

Så kan AI lösa bemannings- och demografiutmaningar inom Socialtjänsten
Mirelle Mård, verksamhetsstrateg på Kalmar kommun.

På Kalmars Socialförvaltning har man i dagarna infört AI skarpt i det strategiska arbetet, för att se om det går att minska tiden för administrativa uppgifter, optimera scheman gällande resurser och kompetens, samt ta fram beslutsstöd för mönster och prognoser.

Bakgrunden till att förvaltningen nu satsar på AI för stöd med bland annat schemaplanering är en förhoppning om nya verktyg till att hantera den demografiska utmaningen, och skapa en hållbar bemanningsekonomi.

Hej Mirelle Mård, verksamhetsstrateg på Kalmars socialförvaltning! Vad är förhoppningarna med denna satsning? 

– Med växande svårigheter att rekrytera medarbetare vill vi undersöka nya vägar som kan hjälpa oss att säkerställa att vi effektivt kan nyttja resurser och kompetens. Rätt stöd, på rätt plats och med rätt kompetens är något som både påverkar kvalitet och ekonomi och här är schemaplanering nyckeln.  

Vilka är era andra visioner?

– Vi hoppas att verktyget kan ge oss möjlighet att hantera större mängder information. Att få ihop verksamhetens behov och medarbetares önskemål är idag ett pussel som är tidskrävande och involverar många resurser. Vi ser att AI-verktyget kan ge oss nya möjligheter att se mönster kring vår bemanning och förhoppningsvis också prognoser som kan underlätta beslutsfattande.  

Ser ni någon utmaning med den här typen av implementering? 

– Jag upplever inte att utmaningen ligger i att testa eller för den delen i att införa ett nytt system, utan snarare att i att förändra arbetssätt. Vi har därför börjat tänka utifrån två delar:  Vad kan tekniken göra? Hur kan tekniken möta våra behov? Och del två: Vad kan vi göra med hjälp av tekniken? Hur behöver ledarskapet stötta i att utmana och förändra arbetssätt? Båda delar är lika viktiga i utvecklingsarbetet.  

Hur har det mottagits internt? 

– Än så länge är detta bara ett test, men både medarbetare, chefer och schemaansvariga som är med och leder arbetet har varit positiva till att vi ska våga testa nya vägar. Vi har haft en bred arbetsgrupp med många olika professioner just för att förankringen ska finns från start. Sedan kommer vi tillsammans utvärdera verktyget genom resan.

– Vår ambition är alltid att utgå från behoven och inte låta arbetet styras utifrån vad som är möjligt med tekniken.   

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.