nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Mod premieras i årets upplaga av Guldlänken

Av de tolv semifinalister som nominerats till utmärkelsen Guldlänken är det nu tre kvar. Om en vecka vet vi vem vinnaren blev.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Förändringstakten inom offentlig verksamhet måste öka och i många fall handlar det om att hitta helt nya innovativa vägar för att möta behoven. Detta kräver kreativitet i att finna de nya vägarna men kanske framför allt mod att våga försöka.

Därför premierar utmärkelsen Guldlänken i år den modigaste satsningen i svensk offentlig verksamhet.

Vinnaren offenliggörs i samband med konferensen Offentliga Rummet den 31 maj.

Här är de tre finalisterna:

1. Västra Götalandsregionen
Anette Falkenrot, medicinsk informationsdirektör vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset på olika sätt arbetat aktivt för att släppa in olika perspektiv och kompetenser som kan bidra med nya vägar för att möta verksamhetens utmaningar.

Juryn:Denna finalist visar modet att öppna dörren på spännande sätt som bör kunna tillämpas inom andra delar av offentlig verksamhet”.

2. Efterlevandeguiden.se
Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har gemensamt tagit fram Efterlevandeguiden.se, som samlar information kring alla de frågor som uppstår i samband med att en nära anhörig dör.

Juryn:Till en låg kostnad och utan några avancerade tjänster har man skapat stor och uppskattad nytta för alla de som står i situationen där de förlorat någon nära”.

3. Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborg
Trelleborgs kommun har radikalt förändrat arbetet med försörjningsstöd. Här ingår digitala lösningar som minskat handläggningstiderna från tio dagar till maximalt 24 timmar.

Juryn: lyfter fram modet ”att i lång process, minst tio år, envist arbetat för en ny syn på ekonomiskt bistånd trots stort motstånd i tidiga skeden”.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.