Beröm från chefen smäller högst

Företagskultur En chef som ger beröm och uppskattning är viktigare för de anställda än företagets värderingar och karriärmöjligheter. Men arbetsgivarnas bild är en helt annan. Det visar resultaten från Poolias Kompetensindikator.

Det råder stor oenighet mellan arbetsgivare och anställda om vad som är viktigast för en bra arbetsplats. Det visar Poolias Kompetetensindikator som bygger på intervjuer med 500 personalchefer och 1 000 arbetstagare.

För anställda är det viktigt med en chef som kan ge erkänsla och uppskattning. En sådan chef gör att man stannar kvar på sitt jobb. Utvecklande arbetsuppgifter och en bra lön är också viktigt för att ta ett nytt jobb. Mindre viktigt är ansvar, företagets värderingar och karriärmöjligheter.

Arbetsgivarens främsta argument för att både attrahera kompetent personal och för att motivera och behålla sina tjänstemän är däremot; bra arbetsmiljö, företagets värderingar och ansvar. Inte alls lika viktigt är chefens egenskaper såsom erkänsla och uppskattning gentemot sin personal.

– Varje chef borde ha som målsättning att varje dag visa erkänsla och uppskattning till sina anställda. Ett sådant beteende är en bra investering för att behålla anställda länge, det är dessutom gratis. Det borde vara en självklarhet för alla ledare, säger Tobias Björk, Distriktschef på Poolia.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.