nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Beröm från chefen smäller högst

En chef som ger beröm och uppskattning är viktigare för de anställda än företagets värderingar och karriärmöjligheter. Men arbetsgivarnas bild är en helt annan. Det visar resultaten från Poolias Kompetensindikator.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det råder stor oenighet mellan arbetsgivare och anställda om vad som är viktigast för en bra arbetsplats. Det visar Poolias Kompetetensindikator som bygger på intervjuer med 500 personalchefer och 1 000 arbetstagare.

För anställda är det viktigt med en chef som kan ge erkänsla och uppskattning. En sådan chef gör att man stannar kvar på sitt jobb. Utvecklande arbetsuppgifter och en bra lön är också viktigt för att ta ett nytt jobb. Mindre viktigt är ansvar, företagets värderingar och karriärmöjligheter.

Arbetsgivarens främsta argument för att både attrahera kompetent personal och för att motivera och behålla sina tjänstemän är däremot; bra arbetsmiljö, företagets värderingar och ansvar. Inte alls lika viktigt är chefens egenskaper såsom erkänsla och uppskattning gentemot sin personal.

– Varje chef borde ha som målsättning att varje dag visa erkänsla och uppskattning till sina anställda. Ett sådant beteende är en bra investering för att behålla anställda länge, det är dessutom gratis. Det borde vara en självklarhet för alla ledare, säger Tobias Björk, Distriktschef på Poolia.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.