nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Beröm från chefen smäller högst

En chef som ger beröm och uppskattning är viktigare för de anställda än företagets värderingar och karriärmöjligheter. Men arbetsgivarnas bild är en helt annan. Det visar resultaten från Poolias Kompetensindikator.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det råder stor oenighet mellan arbetsgivare och anställda om vad som är viktigast för en bra arbetsplats. Det visar Poolias Kompetetensindikator som bygger på intervjuer med 500 personalchefer och 1 000 arbetstagare.

För anställda är det viktigt med en chef som kan ge erkänsla och uppskattning. En sådan chef gör att man stannar kvar på sitt jobb. Utvecklande arbetsuppgifter och en bra lön är också viktigt för att ta ett nytt jobb. Mindre viktigt är ansvar, företagets värderingar och karriärmöjligheter.

Arbetsgivarens främsta argument för att både attrahera kompetent personal och för att motivera och behålla sina tjänstemän är däremot; bra arbetsmiljö, företagets värderingar och ansvar. Inte alls lika viktigt är chefens egenskaper såsom erkänsla och uppskattning gentemot sin personal.

– Varje chef borde ha som målsättning att varje dag visa erkänsla och uppskattning till sina anställda. Ett sådant beteende är en bra investering för att behålla anställda länge, det är dessutom gratis. Det borde vara en självklarhet för alla ledare, säger Tobias Björk, Distriktschef på Poolia.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.